Patří ti auto, ne chodník!

Právě stojíte před nelegálně zaparkovaným autem. Dost možná to není dneska poprvé. Pokud jde o vaše auto, tak vás příště prosíme o ohleduplnost k lidem, co používají chodník, na kterém ilegálně parkujete. Jste naštvaný řidič nebo řidička a nebo jen zvědavý, proč se tahle nálepka na autě objevila? Čtěte dál!
Epidemie nelegálního parkování v Česku
Zdá se vám, že v Praze, Brně nebo jiných městech Česka často vídáte auta zaparkovaná na chodníku, na přechodu pro chodce, v křižovatce, nebo na úplně bizarních místech, kde byste je nečekali? Není to jen váš pocit. Statistiky Policie ČR byly rozebírány českými novináři a novinářkami pro Prahu i Brno a realita je opravdu hodně smutná. Radní Prahy 1 dodává, že například na Praze 1 zaparkuje nelegálně téměř 25% řidičů.
Auta stojící na chodníku takovým způsobem, že je musí chodci a další uživatelé chodníku obcházet po silnici jsou pak na obtíž úplně všem od taxíku až po záchranku.

Městská policie a pokutování

Za postih nelegálně zaparkovaných vozidel odpovídá městská policie, ale ta nemá velkou motivaci (nebo explicitně odmítá) nelegální parkování řešit. Pokutu dostalo z nahlášených případů jenom 7,6 % osob, sankce jsou velmi nízké a skoro vždy se vyplatí je neplatit vůbec a nechat je spadnout do správního řízení.

Stavební úpravy města a nelegální parkování

Jako nejsnazší řešení problému s nelegálním parkování se jeví výstavba dalších parkovacích míst ve městech. Podle mnohých analýz (například této) ale naopak výstavba nových parkovacích míst dopravu obecně zhušťuje. Zlepšení problému nelegálního parkování potom jistě nelze očekávat. Správnou cestou jsou naopak stavební úpravy, které nelegálnímu parkování zamezí úplně. Sloupky či zeleň oddělující chodníky a zřetelně označená místa pro parkování jsou společně s novými vyznačenými místy pro zásobování klíčovými prvky.


Přínosy řešení

Stačí se podívat do zahraničí, kde je nelegální parkování bráno stejně vážně jako všechny ostatní přestupky, a inspirovat se. Není jediný důvod proč by to u nás nefungovalo. Co je tím možné pro město získat?
Kromě bezpečnějšího veřejného prostoru pro děti, rodiče s kočárky, lidi s hendikepem a všechny chodce a chodkyně máme šanci snížit abnormální počet osobních a nákladních aut v Praze.
Větší bezpečnost, plynulost dopravy a spokojenost obyvatelstva tohohle města.
Postrčme politiky a političky (a nás samotné) k řešení!
Přestaňme parkovat na chodníku a přestaňme to přehlížet. Ničí to město, kde žijeme.
#nachodnikune